Skip to Content

Herken burn-out signalen

Herken burn-out signalen

Niemand wil in een burnout toestand terechtkomen, het overkomt je gewoon op een ellendige dag. Alleen wie is verantwoordelijk voor je burnout? Alleen jij zelf toch? Of je werkgever, je familie, je partner, de omstandigheden? Welke blijkbaar verkeerde beslissingen, bewuste en onbewuste, heb je gemaakt om in een burnout toestand te geraken?
Als mens moet je voortdurend kiezen. Je prefereert er bijvoorbeeld voor om je huis op te ruimen of om een kopje koffie te drinken. Je kiest ervoor om kwaad te worden. Je beslist om je werkgever de schuld te geven van je burnout of om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je emoties. Helaas is 80% van onze keuze mogelijkheden totaal onbewust.

Als je in een burnout periode zit, heeft dit te maken met een hele reeks onbewuste beslissingen. Deze opties zou je nooit bewust gekozen hebben. Stel dat je er bewust voor zou kiezen om in een burnout te geraken, dan kunnen de volgende keuzemogelijkheden erbij helpen. Zeg tegen jezelf, ik kies ervoor om: mijn lichaamsklachten te negeren, conflicten te vermijden, in alles perfectionisme na te streven, mijn identiteit en eigenwaarde te verbinden met mijn baan, mijn verleden te ontkennen, mijn verdriet weg te lachen.
Welke (on)bewuste keuzen heb jij gemaakt om in een burnout te geraken? Het mooie van deze manier van denken over burnout is dat je ook beslissingen kunt nemen om te herstellen van je burnout. Zeg tegen jezelf, ik kies ervoor om de oorzaak van mijn lichaamsklachten te onderzoeken, mijn eigen grenzen te bewaken, tevreden te zijn met wat ik presteer, goed is goed genoeg, mezelf oké te vinden ook al ben ik werkeloos, mijn verleden te nemen zoals het is, te rouwen om mijn verdriet.

Sommigen zullen zeggen: ‘dat gaat zomaar niet, als het zo simpel zou zijn dan zou ik echt niet in een burnout toestand zijn geraakt, alsof je gewoon de knop om kunt zetten’. Ook dit is weer een keuze. Het is een treurig feit dat de meeste mensen veel energie gebruiken om zaken ingewikkelder te maken. Als deze energie gebruikt zou worden om zaken eenvoudig te houden, wat zou er dan gebeuren?
Het maken van positieve keuzen tijdens je burnout periode kun je gebruiken als ondersteuning bij je herstel. Het is niet de oplossing, het is gewoon één van de vele mogelijkheden die je hebt om weer de regisseur te worden van jouw burnout scenario en van je eigen leven.

Waarschuwingssignalen van burnout

Wanneer je minstens 75 à 85% van deze symptomen waarneemt, kan je bijna zeker zijn van een burnout.
-Slecht slapen
-Heel vroeg wakker worden
-Snel vermoeid na geringe inspanningen
-Gevoel van opgejaagdheid
-Krampachtig dwangmatig controle proberen te houden
-Grote wisseling in stemming
-Innerlijk leeg of verdoofd
-Tegenzin in het werk
-Concentratieproblemen
-Vergeetachtigheid
-Tobben en piekeren
-Toename van lichamelijke klachten: gewrichtspijnen, spierpijn, vatbaarder voor verkoudheid en griep
-Verslavingsgedrag

Volwaardig eten is een eerste vereiste om de diverse tekorten in het lichaam (vitaminen, mineralen, ijzer en oligo elementen) terug aan te vullen. Rust is een tweede conditio sine qua non. Dat betekent meestal dat de werkagenda drastisch moet herbekeken worden en dat men moet kunnen toegeven dat er grenzen zijn aan de eigen mogelijkheden. Veel verzwakte en vermoeide mannen en vrouwen moeten leren ‘nee’ zeggen. Nogal wat vermoeide mensen proberen zich eerst nog actief te houden met voldoende koffie te drinken. Dit verergert echter nog de problemen. Wie nooit meer extreem moe of verzwakt wil zijn moet behalve een realistische agenda ook regelmatig een vitaminekuur volgen met ascorbinezuur (vitamine C), een multivitaminenpreparaat, aangevuld met oligo-elementen. Neem contact met uw orthomoleculaire arts of therapeut om na te gaan of het wel enkel om extreme vermoeidheid en zwakte gaat. Hij/zij zal dan de gepaste vitaminen en mineralen voorschrijven. U kunt ook raad vragen aan uw apotheker indien het om occasionele zwakte gaat.

Referentie:
1. Walter OM Faché. Burnout , een ontregeld detoxificatie systeem en een totaal ontregelde HPA! Ontdek de nieuwste orthomoleculaire behandelingsmethode! Monografieën Nutriceutica Nr. 70 van Publi Media van het Faché Instituut. 2008.