Skip to Content

Hoeveel calcium is gezond

Calcium in megadoseringen blijkt juist broze botten te veroorzaken.

Voor vrouwen die geen oestrogenen slikten of voor mensen ouder dan 50 jaar zou een dosering van 1500 mg calcium nodig zijn volgens de Nationale en Internationale Gezondheidsinstituten. Maar volgens dr. Robert P. Heaney van Creighton University in Omaha (Nebraska) is de hoeveelheid natrium en eiwitten die we in ons voedingspatroon gebruiken, van invloed op de hoeveelheid calcium die we nodig hebben.

Bij een laag gebruik van natrium en eiwitten heeft een volwassen vrouw wellicht niet meer calcium nodig dan 450 mg per dag. Dat is een hoeveelheid die dichter ligt bij de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Tevens is deze hoeveelheid gemakkelijker te verkrijgen uit een voedingspatroon met overwegend peulvruchten, granen en groenten en weinig dierlijke producten, zoals de meeste volkeren in de wereld van oudsher gebruiken.
In de ontwikkelingslanden is het aantal heupbreuken aanzienlijk kleiner dan in de westerse wereld. Toch is in die landen het calciumgebruik veel lager. Blanke westerse vrouwen hebben tienmaal zo vaak een heupfractuur als de Bantu vrouwen op het platteland van Zuid-Afrika. Toch consumeren die laatsten maar half zoveel calcium (250-400 mg per dag, zelfs wanneer ze in de negentig zijn). In Gambia is de gemiddelde dagelijkse inname 350 mg, en ook hier komen botbreuken zelden voor.
Zowel per cultuur als per persoon verschillen de inname en verhoudingen van calcium, natrium, eiwitten en andere voedingsbestanddelen sterk. Daaruit valt op te maken dat er niet zoiets is als een universele minimale vereiste aan calcium die geldt voor elk individu.

Door de algemene aanname dat onvoldoende calcium niet gezond is voor de botten zijn velen van ons te veel calcium gaan slikken. Volgens Nan Kathryn Fuchs, gepromoveerd in de voedingsleer en samenstellend redacteur van het Amerikaanse blad Women’s Health Letter, gaat calcium zich bij een overmatige inname afzetten in de weke delen van het lichaam, zoals de gewrichten, slagaderen, nieren, spieren en hersenen. Nierstenen en galstenen worden mede veroorzaakt door een teveel aan calcium in de voeding. Tevens kan het de kans op overlijden aan een hart-/vaatafwijking vergroten en is er een verband aangetoond tussen inname van calciumsupplementen en een hogere incidentie van hartaanvallen en beroertes bij vrouwen na de overgang.

Interessant is een Japans onderzoek uit 2005 waarin werd vastgesteld dat naarmate we ouder worden, er meer afzettingen van calcium en magnesium ontstaan in de pezen en banden van de nek. De overmaat aan calcium die we consumeren, of die nu uit onze voeding of uit supplementen komt, vaak ergens anders terechtkomt dan in de botten waar die voor bedoeld was. Tevens maakt een overmaat aan calcium de botten brozer. Dat is logisch, omdat door calcium de botten dichter en harder worden, niet flexibeler. Die flexibiliteit is waardoor botten minder snel breken en die krijgen ze door collageen of eiwitten. Botten met veel calcium hebben dientengevolge relatief minder collageen. Die kunnen bij een klap verbrijzelen. Bij een recent onderzoek bleek het gebruik van calciumsupplementen samen te gaan met twee keer zoveel heupfracturen. Proefpersonen die een populair maagzuurremmend middel gebruikten dat calcium bevat, hadden 70 procent vaker een botbreuk in de bovenarm.

Bron: Medisch dossier.org

Wilt u meer weten over gezonde en sterke botten in relatie tot voeding en voedingssupplementen? Stuur een e mail met uw vraag naar: info@veertigplusvitaal.nl