Skip to Content

Kniegewricht

Knieklachten

De knie is een gewricht dat veel gewicht moet dragen. De knie wordt vaak getroffen door slijtage. Het is het meest kwetsbaar ook, omdat het kan buigen en draaien waardoor gemakkelijker verstuikingen ontstaan en verrekking en scheuring van banden. Tevens is het kniegewricht, anders dan het heupgewricht, niet goed beschermd door veel kraakbeen omdat de beenspieren geacht worden de schokken in het kniegewricht te verminderen bij het lopen en rennen.

Als die spieren zwak zijn krijgt het kniegewricht meer gewicht te dragen, waardoor dit in de loop der jaren steeds meer beschadigd raakt.
Verder kan de knie slijten door herhaaldelijke zijwaartse en draaiende bewegingen omdat de knie voor die bewegingen minder goed uitgerust is dan voor buigen en strekken. Wie bijvoorbeeld voetbalt, draait het lichaam heel vaak terwijl de voeten in de genopte schoenen recht blijven staan. Dat kan zeer zwaar zijn voor de knieën, die vroeg of laat beschadigd raken.

Niet alleen actieve mensen lopen gevaar in dit opzicht. Door langdurige immobiliteit kunnen de kraakbeenvormende cellen afsterven. Daarom is het cruciaal om regelmatig aan enige vorm van lichaamsbeweging te doen. De beste bewegingsvormen voor handhaving van de celstructuur zijn oefeningen in het water, wandelen en fietsen.
Overgewicht is een belangrijke oorzaak van slijtage van de knie. Tot voor kort waren artsen niet helemaal zeker wat hier de kip en wat het ei was: het overgewicht of de slijtage die leidt tot een zittende levensstijl en dus gewichtstoename. Maar uit recent onderzoek is gebleken dat wie als kind overgewicht had en dit later kwijtraakte, toch meer kans op artrose op latere leeftijd heeft vanwege de overbelasting van de gewrichten in het verleden2. Dat betekent dat afvallen (of slank blijven) heel belangrijk is. Elke kilo die u kwijtraakt betekent ongeveer een halve kilo minder belasting voor uw knieën, dus als u 8 kilo afvalt krijgt de knie 4 kilo minder druk te verwerken.

Behalve been- en bilspiertraining kunnen ook rekoefeningen de banden rond het kniegewricht soepel helpen houden. Verder zal het dragen van schokabsorberende schoenen helpen te zorgen dat de knieën zoveel mogelijk ontzien worden bij het lopen.
In extreme gevallen kunnen de kniebeenderen, zoals de knieschijf, gestabiliseerd worden door intapen of andere vormen van steun. Tevens wordt daardoor een onevenwichtige verdeling van druk in het gewricht zoveel mogelijk tegengegaan. Wees extra op uw hoede bij de volgende inspanningen: ski-afdalingen, snowboarden, waterskiën, rugby met veel tackles van opzij, en draaien met de knieën bij het tillen van zware objecten (zoals bij gewichtheffen of meubels verplaatsen). Voor meer informatie kijk op www.gewrichtsslijtage.net