Skip to Content

Lang leven door bewegen

bewegen, wandelen

Bewegen
Gezond oud worden

Naarmate mensen overdag meer uren zittend doorbrengen, is de kans groter dat ze vroeger overlijden. Dat is de conclusie van Canadese onderzoekers die verbonden zijn aan het Pennington Biomedical Research Center. De wetenschappers gebruikten gegevens van personen die in 1981 mee deden aan de Canada Fitness Survey. De deelnemers van de studie waren toen tussen de achttien en negentig jaar oud, en werden dertien jaar gevolgd. Uit die gegevens maken de onderzoekers op dat er rechtstreeks verband bestaat tussen de hoeveelheid beweging en de sterftekans.

Van de mannen en vrouwen die praktisch de gehele dag in beweging waren was na dertien jaar nog 95 procent in leven. Van de proefpersonen die overdag praktisch niet bewogen, leefde toen 80 procent.
Hoe zwaarder de mensen waren, hoe groter de kans was op een vroegtijdig overlijden door een zittende leefstijl.
Het beoefenen van matige lichaams¬beweging, zoals wandelen, versterkt het hart en stimuleert de bloedsomloop. Wandelen helpt om overgewicht te vermijden. Wandelen is uitstekend bij osteoporose of bot¬ontkalking, kan artrose verbeteren en maakt het zelfs mogelijk om diabetes te stabiliseren. Patiënten met een hart¬aandoening moeten wandelen om de bloed¬doorstroming in de krans¬slagaders te stimuleren en te verbeteren. Dankzij wandelen kan men een hoge bloeddruk bestrijden en de spieren van het lichaam onderhouden. Ten slotte zorgt wandelen er voor dat we beter slapen, minder stress hebben en ons geestelijk gezonder voelen.

Ongeacht de leeftijd of het geslacht, wordt aanbevolen om een bewegings¬activiteit te beoefenen met een matige intensiteit of, eenvoudig gesteld, om 90 minuten per dag aan één of andere vorm van lichaams¬beweging te doen. Dit kan lang lijken, maar het is niet nodig dit in één keer te doen: 9 maal 10 minuten, of 6 maal 15 minuten zijn zeker even goed. Met matige intensiteit bedoelt men een activiteit die licht vermoeiend is zonder evenwel te transpireren (goed doorstappen, tuinieren, fietsen).