Skip to Content

Migraine

Migraine
Vitamine B2 en magnesium tegen migraine.

Veel mensen hebben een tekort een vitamine B2 (riboflavine). Zoals alle soorten van de vitamine B groep, is riboflavine in water oplosbaar en kan het bijgevolg niet opgeslagen worden in het lichaam. Een dagelijkse aanvoer is noodzakelijk via de voeding of met voedingssupplementen.
Vitamine B2 schuwt het licht, een degelijke reden om de biologische melk - die een goede bron is van riboflavine - in een karton te kopen en nooit in het zonlicht te plaatsen. Twee uur zonlicht vernietigt 80 procent van alle vitamine B die in melk zit. Riboflavine is een essentiële vitamine voor de productie van levensenergie. De vitamine speelt ook een indirecte rol als antioxidant omdat het gluthathion regenereert. De dagelijkse minimumdosis riboflavine voor kinderen bedraagt 0.8 tot 1.4 milligram. Adolescenten en volwassenen hebben 1.4 tot 1.6 milligram per etmaal nodig. Opgelet naarmate mensen ouder worden hebben ze meer vitamine B nodig. Een tekort aan riboflavine leidt veel sneller tot precancereuze cellen en weefsels in de slokdarm. Mensen die alcohol drinken lopen nog een groter risico omdat alcohol alle vitaminen en mineralen vernietigt, dus ook riboflavine. Vergeet tot slot ook niet dat voldoende riboflavine heel veel mensen helpt om migraineaanvallen te beperken of te voorkomen. Riboflavine is ook een uitstekend dagelijks middel tegen cataract en bloedarmoede. Vitamine B2 is ook zeer nuttig om kanker minder kans te geven.

Elimineer ook uw tekort aan magnesium

Een schrijnend tekort aan magnesium lijkt aan de basis te liggen van heel wat migraineklachten. Magnesium die gebonden is met het aminozuur taurine (magnesium tauraat) is het beste. De Amerikaanse hormoonspecialist, Dr. Kenneth Weaver, heeft duidelijk de rol van magnesium in het bestrijden van migraineklachten aangetoond. Bij meer dan 70 procent van de vrouwen die magnesium kregen toegediend verdwenen de migraine aanvallen. De volgende voedingsproducten zijn goede, natuurlijke bronnen van magnesium: garnalen, volle granen (volkerenproducten), gedroogd fruit, noten, vette vis, spinazie en bananen.
Magnesium heeft de eigenschap om alle spieren te ontspannen, angsten te verminderen, mensen een betere nachtrust te garanderen en vermoeidheid die te maken heeft met overspannen zenuwen te neutraliseren. Magnesiumtauraat staat omwille van deze eigenschappen bekend als het antistress mineraal bij uitstek. Teveel werk en stress zijn ook zeer grote ‘consumenten’ van magnesium. Het is bijgevolg voor iedereen zeer belangrijk om de voorraad magnesium iedere dag terug aan te vullen, want een magnesiumtekort leidt onherroepelijk tot nog meer stress, gespannen zenuwen en vermoeidheid.

Referenties: Schürks M, Diener HC et al. Update on the prophylaxis of migraine. Curr Treat Options Neurol. 2008 Jan;10(1):20-9
Grazzi L, Andrasik F et al. Magnesium as a preventive treatment for paediatric episodic tension-type headache: results at 1-year follow-up. Neurol Sci. 2007 Jun;28(3):148-50.
Faché WOM. Monografie nr.14 – Hoofdpijn en migraine met natuurlijke middelen behandelen – Actoren van hoofdpijn en het behandelingsplan van het Faché Instituut. Publi Media, Laarne (2008)