Skip to Content

Vegetarier hebben meestal een tekort aan B12

Vitamine B12

Vegetariërs en veganisten hebben een verhoogde kans op een vitamine B12-gebrek. Controle van de alleen serumspiegel van B12 alleen is beslist niet voldoende.
Plantaardige bronnen van vitamine B12 zijn er eigenlijk niet: de stoffen die in eenvoudig laboratoriumonderzoek in planten aangetoond kunnen worden blijken voor 80% niet uit actieve vitamine B12.

Vegetariërs en veganisten lopen hierdoor een grote kans op een tekort aan vitamine B12. Het meten van de serumspiegel van vitamine B12 is de meest gebruikte test om tekorten op te sporen. Deze voldoet echter niet. Vitamine B12-deficiëntie kan ingedeeld worden in vier stadia. In stadium I en II raken de weefsel- en plasmavoorraden uitgeput, aangegeven door een verlaging van de holotranscobalamine II-concentratie (holo-TC II). In stadium III treedt een stijging op van de concentraties homocysteïne en methylmalonzuur in het bloed, duidend op een biochemisch tekort.

In stadium IV treden afwijkingen van de rode bloedcellen op. Toen onderzoekers onder vegetariërs de serumwaarden van homocysteïne en methylmalonzuur bepaalden bleken deze waarden bij meer dan 60% van de proefpersonen verhoogd, duidend op een stadium III- vitamine B12-deficiëntie. Bepaling van homocysteïne en methylmalonzuur is dus aan te bevelen om grote groepen vegetariërs niet onnodig aan een vitamine B12-gebrek te laten lijden.

Het is voor vegetariers zeker aan te raden om een vitamine B12 suppletie te nemen.
Een goede oplossing hiervoor is een sublinguaal tablet met 3000 mcg methylcobalamine.
Sublinguaal (smelten onder de tong) betekent dat het opgenomen wordt via het mondslijmvlies.

Meer informatie kunt u vinden op: http://vitamine-b12-tekort.nl/

B12 producten van hoge kwaliteit zijn te bestellen op VoordeligVitaal.nl.

Ref.: Herrmann W, Geisel J. Vegetarian lifestyle and monitoring of vitamin B-12 status. Clin Chim Acta 2002 Dec;326(1-2):47-59