Skip to Content

Versterk het immuunsysteem

Immuunsysteem

Versterken van het immuunsysteem

Een sterk afweersysteem is altijd de beste manier om een verkoudheid te voorkomen. Als het afweersysteem verzwakt is, kunnen infecties gemakkelijk toeslaan. Vooral in de winter als verkoudheden vaker optreden is het belangrijk om het infectierisico te verkleinen door een aantal preventieve maatregelen te nemen.

De volgende stappen kunnen je lichaam helpen om verkoudheidziektekiemen af te weren.

• Regelmatig lichaamsbeweging nemen is een belangrijk onderdeel van een gezonde levenswijze. Het ondersteunt de stofwisseling en je afweersysteem, waardoor je lichaam verkoudheden gemakkelijker kan afweren. Een dagelijkse wandeling in de frisse lucht is een goed begin. Vooral kinderen moeten aangemoedigd worden om lichamelijk bezig te zijn.
• Vermijd te intensief sporten. Dit kan je vatbaarheid voor verkoudheid juist verhogen.
• Zorg voor voldoende slaap en vermijd onnodige spanningen. Onderzoek heeft uitgewezen dat slaaptekort en stress de effectiviteit van het afweersysteem verminderen.
• Zorg voor een evenwichtige voeding. Eet veel vitaminen uit vers fruit en groenten. Citrusvruchten, paprika's, spinazie en broccoli zijn uitstekende bronnen van belangrijke vitaminen.
• Neem preventief probiotica, vitamine C en D, echinacea, colloïdaal zilver, vlierbesextract
• Neem hoge doses vitamine C (de beste vorm is gebufferde vitamine C) en vitamine D3 (15mcg) bij de eerste tekenen van verkoudheid. Dit vermindert de ernst van de verkoudheid en versnelt het herstel. Zodra je weer beter bent kan je de doses terug verlagen.

Referenties:
1. Bischoff WE, Tucker BK, Wallis ML, Reboussin BA, Pfaller MA, Hayden FG, Sherertz RJ. Preventing the airborne spread of Staphylococcus aureus by persons with the common cold: effect of surgical scrubs, gowns, and masks. Infect Control Hosp Epidemiol. 2007 Oct;28(10):1148-54.