Skip to Content

Voorkom herftdepressie

vitamine d3, visolie

De herfst staat voor de deur: blaadjes beginnen te vallen, dagen worden korter en we verkiezen om meer tijd door te brengen binnenshuis.
Gebrek aan zonlicht tijdens de herfst - en wintermaanden, met vitamine D tekort als gevolg, ligt mede aan de basis van heel wat najaarsdepressies.

Maar er is meer aan de hand. Bij het ontstaan van depressies in de wintermaanden speelt een verstoord vetzuurmetabolisme een belangrijke rol.Door het overvloedig consumeren van verzadigde vetten en alcohol wordt de overgang van linolzuur naar gamma-linoleenzuur geblokkeerd met als gevolg een verstoorde vetstofwisseling waardoor er een tekort ontstaat in een bepaalde stof, de zogenaamde prostaglandine type 1. Hierdoor kan ook depressie veroorzaakt worden.

Dit kan hersteld worden door:

Vitamine C: eet regelmatig fruit en vooral veel groenten
Door dagelijkse inname van spirulina, zwarte bessenzaad, komkommerzaad en borago officinalis (berganie)krijgt men voldoende omega 6.
Omega3-vetzuren: eet minstens 3 x per week vette vis (makreel, sardienes, zalm) en vul aan met visolie met een verhouding van 350 mg EPA en 250 mg DHA
Vitamine D: Kies voor voor de D3 in plaats van D aangezien deze vorm direct beschikbaar is in het lichaam en niet eerst meer omgezet hoeft te worden naar deze vorm. Neem 25 mcg per dag.
Beweging: 20 min per dag goed doorstappen in open buitenlucht bevordert de PGE1.